Tot 270 euro vergoeding van Fluvius
- paul24225
- 5 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen

Tot 270 euro vergoeding per dag: in deze gevallen heb je recht op een tegemoetkoming van Fluvius
MijnenergieZomerstormen, overbelasting door zonne-energie of technische defecten: stroomonderbrekingen zijn ook in Vlaanderen geen uitzondering meer.
Bescherm jezelf tegen stroom onderbrekingen! Wil je meer weten over onze backup oplossingen?
Mail naar info@sun4power.be , bel of Whatsapp naar 0498114444
Wat velen onder ons niet weten, is dat ze in bepaalde gevallen recht hebben op een vergoeding van netbeheerder Fluvius. Mijnenergie.be vertelt alles over het wanneer, wat en hoe.
Wanneer heb je recht op een vergoeding?
Volgens het Vlaams Energiedecreet heb je recht op een forfaitaire vergoeding in de volgende gevallen:
Langdurige stroomonderbreking: als je minstens vier uur geen elektriciteit hebt door een niet-geplande stroomonderbreking.
Laattijdige (her)aansluiting: als je aansluiting of heraansluiting door Fluvius te laat werd gedaan.
Onterechte afsluiting: als je onterecht werd afgesloten van het net en de heraansluiting niet binnen 24 uur plaatsvond.
Wat is de vergoeding?
De bedragen zijn afhankelijk van de situatie en worden jaarlijks geïndexeerd. Voor 2025 gelden de volgende tarieven:
Langdurige stroomonderbreking voor een gezin
35 euro voor de eerste vier uur.
20 euro extra voor elke bijkomende periode van vier uur.
In de winterperiode (december-februari) worden deze bedragen verdubbeld.
Rekenvoorbeeld: als je gezin 24 uur lang zonder stroom zit in januari, spreken we dus over 270 euro aan totale vergoeding.
Laattijdige aansluiting
25 euro per dag vertraging voor een gezin.
50 euro per dag vertraging voor niet-huishoudelijke netgebruikers.
100 euro per dag vertraging voor een laattijdige aansluiting met detailstudie.
Laattijdige heraansluiting
75 euro per dag vertraging voor zowel gezinnen als niet-huishoudelijke netgebruikers.
Hoe vraag je ze aan?
Je moet je aanvraag binnen 30 kalenderdagen na de stroomonderbreking of laattijdige (her)aansluiting indienen bij Fluvius. Dit kan op verschillende manieren:
Online: via het formulier op de site. https://klachten.fluvius.be/?fv=1
Telefonisch: bel naar 078 / 35 35 34.
In een klanten kantoor van Fluvius:
Fluvius bevestigt de ontvangst van je aanvraag binnen tien werkdagen en laat binnen 60 dagen schriftelijk weten of je aanvraag is aanvaard. Bij een positieve beoordeling betaalt Fluvius je de vergoeding uit binnen 60 dagen na je aanvraag.
Wat als je aanvraag wordt afgewezen?
Als je het niet eens bent met de beslissing van Fluvius, kan je een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst. Deze dienst onderzoekt of de wetgeving correct is toegepast en kan bemiddelen tussen jou en Fluvius.
Bescherm jezelf tegen stroom onderbrekingen! Wil je meer weten over onze backup oplossingen?
Mail naar info@sun4power.be , bel of Whatsapp naar 0498114444
Comments