top of page
Zoeken

Waar moet u rekening mee houden als u thuis een laadpaal installeert?


Steeds meer Belgen overwegen een elektrische wagen. Met de aanschaf gaat ook de installatie van een laadpaal gepaard, en daarover heersen nog tal van onduidelijkheden.


Als u als particulier een laadstation voor een elektrische wagen aan uw woning wilt installeren, dan moet u enkele zaken wikken en wegen. We beantwoorden de meest gestelde vragen.


Welk verschil maakt de elektriciteitsaansluiting waarover ik beschik?

Veel mensen in België hebben van de netwerkbeheerder een monofasige aansluiting gekregen. Met zo’n aansluiting hebt u een maximum vermogen van 40 ampère. Om met de maximumsnelheid van 7,5 kilowatt per uur op te laden, vraagt u van uw installatie 32 ampère.

Particulieren met een driefasige aansluiting beschikken meestal over 25 ampère. In dat geval kunt u gaan tot een laadsnelheid van 11 kilowatt per uur, waarvoor u dan 16 van de 25 ampère nodig hebt.


Moeten er grote ingrepen in mijn zekeringskast gebeuren?

Bij de installatie van een laadstation zijn een afzonderlijke aftakking en een apart circuit nodig. Na die uitbreiding van de zekeringkast moet een nieuwe AREI-keuring gebeuren. AREI staat voor Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties.

Om de installatie extra veilig te maken is het volgens Verbruggen raadzaam om naast een zekering ook een type b-lekstroom schakelaar te plaatsen. Als de laadpaal is uitgerust met lekstroom detectie is dat nog niet verplicht’. Dan is er louter detectie en wordt de laadsessie gestopt, maar de lekstroom blijft bestaan. Met een lekstroom schakelaar daarentegen worden de laadpaal en de verbinding met de wagen uitgeschakeld. Dat is iets duurder, maar veiliger.


Hoe snel kan ik opladen?

De meeste elektrische auto’s hebben een batterij met een capaciteit tussen 60 en 80 kilowattuur. Om een lege batterij tegen 7,5 kilowatt per uur op te laden hebt u afhankelijk van uw elektriciteitsaansluiting dus tussen zeven en tien uur nodig.

Maar in de praktijk duurt de laadsessie langer. Om met een monofasige aansluiting de maximale oplaad snelheid te halen, hebt u 32 van de 40 ampère nodig waarover uw woning beschikt. Als u daarbovenop nog uw kookplaten gebruikt, de wasmachine laat draaien en de televisie aanzet, springt uw zekering af.

Een lege autobatterij tegen 7,5 kilowatt per uur opladen duurt afhankelijk van uw elektriciteitsaansluiting tussen zeven en tien uur.

Die stroomonderbrekingen kunt u voorkomen met de 'dynamic load balancing', een monitoring systeem dat het verbruik van de woning bekijkt en in functie daarvan de laadpaal aanstuurt. Midden in de nacht kan dan eventueel met 32 ampère worden opgeladen. Maar als iedereen thuiskomt en actief is, gaat het toestel misschien maar opladen met 16 ampère, goed voor 3,7 kilowatt per uur.

Meestal is dat geen probleem, want je komt met je elektrische wagen vrijwel nooit leeg thuis. Je moet ook afstappen van het idee dat je volgeladen moet kunnen vertrekken. Thuis gaat het om bijladen, niet om volladen. Als je een benzinewagen hebt, vertrek je toch ook niet elke dag met een volle tank?

Wilt u toch niet inboeten op laadsnelheid, dan kunt u bij uw netwerkbeheerder, Fluvius in Vlaanderen en Sibelga in Brussel, een verzwaring van uw elektriciteitsaansluiting aanvragen. Maar dat wordt een vrij kostelijke zaak en het is niet zeker dat uw netwerkbeheerder op uw vraag kan en wil ingaan. Als veel mensen in een straat een verzwaring aanvragen, kan de netwerkbeheerder capaciteitsproblemen krijgen.

Het is beter de installatie van zonnepanelen te overwegen. De energie die ze produceren komt boven op het vermogen dat het net levert. Nu mensen vaker thuiswerken, kunnen ze overdag gebruikmaken van die extra zonne-energie om hun wagen op te laden.

Ook een thuisbatterij kan een oplossing bieden, maar die heeft nog beperkingen. Om pieken op te vangen kan ze vaak niet genoeg vermogen in één keer afleveren.

Het is vooral van belang de mindset te veranderen over het opladen van elektrische wagens. Laden moet niet altijd snel gebeuren en de batterij moet ook niet altijd vol zijn.

Zijn alle laadpalen bruikbaar met om het even welke elektrische wagen?

Vandaag is een T2-aansluiting de standaard geworden. Europese wagens beschikken intussen allemaal over zo’n aansluiting. In sommige gevallen kunt u nog op een T1-aansluiting stoten bij oudere Aziatische wagens, maar er bestaat een tussenstuk dat opladen aan een T2-paal mogelijk maakt.

Het maakt ook niet uit of u een volledig elektrische wagen of een hybride wagen wilt opladen. De omvormer van de auto laat via een connectie in de laadkabel weten dat hij een hybride is en aan 3,7 kilowatt kan worden opgeladen of dat hij een volledig elektrische wagen is en aan 11 kilowatt kan worden opgeladen. De controller in het toestel ontvangt dat signaal en ziet erop toe dat het juiste vermogen wordt geleverd.

Als u thuis twee wagens tegelijk wilt opladen, dan kiest u voor een laadstation met twee connectoren.


Hoeveel kost een laadpaal?

Als u voor goedkoop gaat, vindt u op het internet al laadstations van 800 euro. Maar reken voor een kwalitatieve laadpaal toch op 1.300 à 1.500 euro. Goedkopere toestellen zijn gemaakt met printplaten en bij een technisch mankement moeilijk te herstellen. Duurdere exemplaren zijn gebouwd met industriële componenten die vervangen kunnen worden.

Goedkopere toestellen gaan vaak maar 30.000 tot 40.000 schakelingen mee, terwijl de dure exemplaren tot wel 7 miljoen oplaadbeurten aankunnen.

Het verschil in prijs zit ook in het aantal schakelingen, of anders gezegd het aantal oplaadbeurten dat een laadstation kan leveren. Goedkopere toestellen gaan vaak maar 30.000 tot 40.000 schakelingen mee, terwijl de dure exemplaren tot 7 miljoen oplaadbeurten aankunnen.

Los van het laadstation moet u een bedrag voor de installatie ervan uittrekken. ‘Voor installaties waarbij de laadpaal zo’n 10 meter van de kast verwijderd is, moet u rekenen op 1.000 euro exclusief btw.

Zelf installeren is geen goed idee. Dergelijke installaties vergen een professionele aanpak.

Hoe beïnvloedt een laadpaal mijn piekverbruik?

Dat is een belangrijke vraag omdat er in principe vanaf 1 januari 2023 voor de aanrekening van de netwerkkosten wordt overgestapt op het capaciteitstarief. De vergoeding voor het gebruik van het netwerk wordt dan niet langer uitsluitend berekend op basis van de verbruikte hoeveelheid stroom, maar ook op basis van de pieken in het verbruik.

De netkosten van een gezin of kmo zullen voor 80 procent bepaald worden door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Het effectieve verbruik telt nog voor 20 procent mee. Iedere maand telt het kwartier met het hoogste verbruik.

Als u thuis een elektrische wagen moet opladen, zullen die pieken vanzelfsprekend hoger liggen dan bij iemand die alleen elektriciteit nodig heeft voor doorsnee huishoudelijk gebruik.

Om het piekverbruik te kunnen bepalen is een digitale meter nodig. Bij veel consumenten zullen de pieken dus nog niet kunnen worden gemeten. Wie nog een oude analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5 kW.

Als die piekcapaciteit van 2,5 kW als doorsnee wordt gezien voor een gemiddeld gezin, dan maakt u in ieder geval een veel hogere piek als u bijvoorbeeld tegen 7,5 kilowatt uw wagen oplaadt.

Technologisch gesproken is het mogelijk tegen 2,3 kilowatt op te laden en dus onder dat gemiddelde van 2,5 te blijven, maar zodra je andere toestellen in huis begint te gebruiken ga je daar meteen boven. Om te hoge pieken te vermijden wordt het dus zoeken naar een goede combinatie van dynamic load balancing, zonnepanelen en thuisbatterijen.

Hoeveel verbruikt een elektrische wagen?

De tarieven voor elektriciteit zijn momenteel zeer hoog en schommelen sterk. Laten we rekenen met 55 eurocent voor een kilowattuur elektriciteit. Een elektrische wagen verbruikt ongeveer 20 kilowattuur energie voor 100 kilometer. Rijden met een elektrisch voertuig kost u dan 11 euro per 100 km. Daarmee liggen de verbruikskosten van een elektrische wagen nog altijd nipt onder die van een wagen op benzine of diesel.

Hebt u nog een voordelig vast contract tegen een tarief van bijvoorbeeld 25 cent per kilowattuur, dan kost het u maar 5 euro per 100 kilometer. Laadt u voor een deel met zonne-energie op, dan daalt de prijs nog.


Zijn er premies voor laadpalen?

Als u als particulier voor het einde van dit jaar voor eigen rekening een laadpaal laat plaatsen, geniet u op de aankoop een belastingvoordeel van 45 procent. In 2023 daalt het belastingvoordeel tot 30 procent en in 2024 hebt u nog recht op 15 procent. Het bedrag dat u kunt inbrengen is begrensd tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Het belastingvoordeel geldt niet voor laadpalen die een werknemer laat plaatsen in het kader van een cafetariaplan via zijn werkgever.

Om van dat fiscaal voordeel gebruik te kunnen maken moet u wel bewijzen dat u groene stroom afneemt bij uw leverancier. Bovendien komen alleen laadpalen in aanmerking die ‘intelligent’ zijn, wat wil zeggen dat ze het laadvermogen en de laadtijd kunnen aansturen.

Bron: "De Tijd" 12/09/22
18 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page